Loop jij al een tijdje rond met het idee om een webwinkel te beginnen? Dan ben je zeker weten niet de enige! Steeds meer mensen kiezen hiervoor, waardoor het hebben van een eigen webwinkel inmiddels ontzettend populair is. In 2007 waren er slechts 5.000 webwinkels, terwijl dit er in 2021 zo’n 62.000 waren. Ondanks de enorme populariteit van webwinkels komt het in de praktijk helaas regelmatig voor dat een webwinkel niet succesvol wordt. Dit heeft vooral te maken met een slechte voorbereiding. Om te voorkomen dat jij uiteindelijk een slechte investering doet, hebben wij deze blog geschreven. Lees snel verder en krijg 6 stappen voor het opstarten van een webwinkel.

 

1. Kies een webshoppakket

Wanneer je een eigen webwinkel wilt beginnen, dan heb je eigenlijk twee verschillende mogelijkheden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een webwinkel te laten bouwen door een online marketing bureau. Hiermee wordt de webwinkel uiteindelijk precies zoals jij voor ogen hebt en geniet je van een hoge gebruiksvriendelijkheid. Toch is dit vrij prijzig, waardoor het vooral in het begin belangrijk is om voor een kant-en-klaar webshoppakket te kiezen. Hiermee betaal je iedere maand een vast bedrag tussen de €10 en €70 om gebruik te maken van bestaande templates. Dit geeft je de mogelijkheid om zelfstandig jouw webwinkel in te richten.

 

2. Vind de toegevoegde waarde van je webwinkel

Is jouw webwinkel sinds enkele weken in de lucht? Dan is het belangrijk om na te denken over de toegevoegde waarde van jouw webwinkel. Je wilt immers niets liever dan dat het een succes wordt. Om dit te realiseren is het belangrijk om jezelf af te vragen wat de unieke voordelen zijn van de producten die jij verkoopt. Waarin onderscheidt jouw webwinkel zich in vergelijking met de concurrenten? Zodra je hierop antwoord kan geven, dan kan je richting geven aan jouw webwinkel.

 

3. Pas SEO toe voor jouw webwinkel

Vroeger was het met goede SEO-teksten gemakkelijker om hoge posities te behalen in Google te behalen. Met de komst van het adverteren is dit momenteel een stuk lastiger. Er wordt ontzettend veel geld betaald om de advertenties te kunnen tonen, waardoor deze bij iedere zoekterm direct bovenaan zichtbaar zijn. Hieronder beginnen pas de organische zoekresultaten. Door te beginnen met SEO voor jouw webwinkel maak je het een stuk eenvoudiger om tussen deze organische zoekresultaten te komen.

 

4. Zorg voor een responsieve webshop

Vandaag de dag maakt vrijwel iedereen gebruik van een smartphone of een tablet om producten of informatie op te zoeken. Hierdoor is een goed werkende mobiele versie van je webwinkel noodzakelijk. Zeker nu Google zich vooral richt op mobile first index. Dit betekent dat de ranking van mobiele pagina’s leidend is. Door jouw webwinkel te voorzien van een responsieve design zorg je er dus voor dat je sneller vindbaar wordt in Google.

 

5. Geef de beste service

Voor webwinkels is het inmiddels van cruciaal belang om de beste service te bieden. Hiermee houd je niet alleen jouw klanten tevreden, maar zorg je er ook voor dat zij regelmatig terugkeren voor een aankoop. Behandel jouw klanten daardoor op een manier zoals jij zelf behandeld wilt worden. Hierbij kan je denken aan klantvriendelijkheid, goede bereikbaarheid en een snelle levertijd.

 

6. Gebruik bekende betaalsystemen

Natuurlijk wil je dat klanten gemakkelijk een aankoop kunnen doen via jouw webwinkel. Om hiervoor te zorgen, is het als laatste belangrijk om gebruik te maken van bekende betaalsystemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn iDEAL, PayPal en Klarna. Al deze betaalmethoden worden dagelijks gebruikt in ons land en zijn hierdoor 100% veilig om te gebruiken. Vooral het gespreid betalen is de afgelopen enorm populair geworden. Hiermee verlaag je de drempel voor jouw klanten om een aankoop te doen en verhoog je direct het aantal conversies. Wanneer maak jij een vliegende start met jouw webwinkel?