Lijkt een baan als copywriter je wel iets? Toegegeven, het is een van de mooiste en boeiendste banen die er bestaan, maar net zoals bij andere functies komt ook hier het succes niet zomaar aanwaaien. Het is hard werken als SEO copywriter. In je beginperiode zal het soms zelfs frustrerend zijn, toch is doorzetten de boodschap. Een traject met vallen en opstaan, met successen en tegenslagen, met lof en kritiek, daar kun je je aan verwachten. Maar weet je, het zal je zoveel voldoening geven dat je je zult afvragen waarom je niet eerder de stap zette. We geven je hieronder alvast enkele waardevolle tips mee.

 

Zoek uit waar je talenten liggen

Copywriting, of SEO copywriting, het is voor velen een erg ruim begrip, maar dat is het werk dan in de praktijk ook echt. Folders, websiteteksten, social media berichten, ze komen allemaal uit de pen van enthousiaste en gedreven copywriters. Omdat de vraag naar copywriters, en dan vooral naar SEO copywriters, erg groot is komt het erop aan om het verschil te maken. Hoe je dit kunt doen? Door te schrijven over onderwerpen waar je veel kennis over hebt en waar je bovendien wervend, boeiend en enthousiast over kunt schrijven. Jouw enthousiasme zal het enthousiasme van de lezer bepalen, zo werkt het nu eenmaal.

 

Ontdek de techniek die van teksten goede teksten maakt

Bedrijven die investeren in SEO copywriting willen natuurlijk dat die investering ook wat opbrengt. Het komt er dus als copywriter op neer om je net die technieken eigen te maken die het verschil maken ten opzichte van je concurrenten. Je teksten moeten namelijk zowel wervend zijn als hoog scoren in de verschillende zoekmachines. Hier komt SEO bij om de hoek kijken. SEO-vriendelijke teksten zorgen voor meer bezoekers en daardoor voor meer omzet.

 

Doe beroep op je netwerk

De boodschap die je brengt moet de aandacht krijgen van een zo breed mogelijk publiek. Dit doe je als SEO copywriter natuurlijk in de eerste plaats door ervoor te zorgen dat je boodschap zichtbaar en vindbaar is, maar er bestaat ook nog een aanvullende manier. Doe beroep op je netwerk om je boodschap te delen en links naar jouw boodschap op hun website te plaatsen. Google zal de links die door betrouwbare bedrijven geplaatst worden in elk geval belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten.

 

Schrijven, schrijven en nog eens schrijven

Oefening baart kunst, en dat is bij SEO copywriting niet anders. Geen enkele copywriter was ooit succesvol vanaf dag één. Hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt en hoe sneller je zult ontdekken wat wel of net niet werkt. Laat je dan ook niet ontmoedigen als er een minder goede tekst op je scherm verschijnt, je hebt altijd mogelijkheden om jezelf te verbeteren. Geef niet op, probeer verschillende technieken uit en vraag feedback aan anderen, je kunt er alleen maar van leren en jezelf verder verbeteren, elke dag opnieuw.